Pierwszy trening - 10 najczęstszych pytań | Krzysztof Lalak | Lublin
1020
post-template-default,single,single-post,postid-1020,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

10 najczęstszych pytań (Q&A) przed pierwszym treningiem personalnym

10 najczęstszych pytań (Q&A) przed pierwszym treningiem personalnym

Wybierasz się na swój pierwszy trening personalny, a w Twojej głowie pojawiają się pytania i coraz to nowe wątpliwości? Dzisiaj chciałbym omówić najczęściej pojawiające się pytania, które otrzymuję od osób zainteresowanych treningami personalnymi. Oto 10 pytań, które słyszę najczęściej, gdy rozpoczynam pracę z nową osobą:

Ile razy w tygodniu trzeba ćwiczyć?

Minimalna ilość treningów, jakie powinno się wykonywać w ciągu tygodnia to trzy. Maksymalna ilość to pięć treningów w ciągu tygodnia.

 

Ile czasu powinien trwać trening – od czego powinien się zacząć i jak kończyć?

Pierwszy trening może być trudny, zwłaszcza jeśli od dłuższego czasu nie ćwiczyłeś, jednak warto pamiętać o poszczególnych etapach, które należy wykonać. Trening powinien zacząć się od ok 10-15 minutowej rozgrzewki. Jestem zdania, że rozgrzewka jest niezbędnym elementem treningu i nie należy jej bagatelizować. Uważam, że ważne jest aby rozgrzać mięśnie, przygotować ciało do treningu i jednocześnie w ten sposób obniżyć ryzyko kontuzji. Trening właściwy powinien trwać ok 60-70 minut. Trening powinien kończyć się strechingiem, a następnie uspokojeniem np. podczas kilkuminutowego chodzenia po bieżni lub masażem z wykorzystaniem BlackRoll.

 

Ile posiłków dziennie należy spożywać i w jakich odstępach czasu?

Przyjmuje się, że w ciągu dnia należy spożywać 4-5 zbilansowanych posiłków w odstępach 3-4 godzinnych.

 

Ile litrów wody trzeba pić dziennie?

Uśredniona ilość wody, jaką należy spożywać w ciągu dnia to minimum to 2 litry. Pamiętaj, by nie zapomnieć o wodzie na pierwszym treningu personalnym!

 

Co jeść po treningu?

Są dwie szkoły – jedna z nich rekomenduje spożywanie białka, druga, która jest mi bliższa – węglowodany – np. owoce.

 

Co jeść przed treningiem?

To często pojawiające się pytanie nie jest jednak tak istotne jak pytanie: kiedy jeść? Przed treningiem należy spożyć zbilansowany posiłek ok. godzinę przed treningiem. Im bliżej treningu zjemy posiłek, tym trudniej będzie później ćwiczyć – zwłaszcza jeśli chodzi o trening brzucha 😉

 

Co należy pić podczas treningu?

Zalecam wodę niegazowaną średniozmineralizowaną.

 

Jak się regenerować?

Regeneracja po treningu jest równie ważna jak sam trening. Dlatego w czasie wzmożonej aktywności fizycznej warto dbać o dobrej jakości sen oraz odpowiednią suplementację organizmu. Inną formą regeneracji może być masaż lub wizyta w saunie.

 

Po jakim czasie można oczekiwać pierwszych efektów?

Na pewno nie po pierwszym treningu! Osoby długotrwale nietrenujące, prowadzące raczej bierny tryb życia, pierwsze efekty zauważą już po 3 tygodniach ćwiczeń. Natomiast w przypadku osób prowadzących aktywny tryb życia i trenujących, na efekty być może trzeba będzie nieco dłużej poczekać. W takich przypadkach organizm potrzebuje więcej czasu oraz nowych bodźców, by dokonać nowych zmian.

 

Jaki rodzaj treningu trzeba wykonywać, aby uzyskać upragniony efekt?

Podczas pierwszego treningu zazwyczaj jesteśmy mocno zmotywowani. Jednak niekiedy nawet po krótkim czasie motywacja spada. Co zatem ćwiczyć, by uzyskać upragnione efekty relatywnie szybko? Jestem zwolennikiem treningu kulturystycznego, czyli treningu z wykorzystaniem ciężarów i obciążeń, a także maszyn oporowych. Uważam, że trening ten jest skuteczny zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn. Należy jednak pamiętać o tym, jaki cel chce osiągnąć ćwiczący. Dlatego niezwykle ważna jest pierwsza konsultacja, podczas której trener personalny może rozeznać się w potrzebach i oczekiwaniach klienta i odpowiednio dostosować rodzaj ćwiczeń do oczekiwanych rezultatów.

 

Jakie jeszcze pytania pojawiają się Wam lub pojawiają przed treningiem?

 

Autor: Krzysztof Lalak